Branża farmaceutyczna – badania rynku

Branża farmaceutyczna nie należy do najłatwiejszych. Aby produkty trafiały do oczekiwanych odbiorców, przeprowadza się badania marketingowe oraz badania rynku dla farmacji. Mają one na celu zminimalizowanie ryzyka wynikającego z podejmowania błędnych decyzji marketingowych. Przed wprowadzeniem na rynek nowego produktu, warto poznać opinię przyszłych odbiorców i zmodyfikować swoje działania w taki sposób, aby zaspokoić potrzeby i oczekiwania klientów, przy jednoczesnym pozyskaniu kontrahentów.

Do czego służą

Badania rynku farmaceutycznego nie tylko służą do zapoznania się z opinią klientów, lecz także do „poznania” konkurencji. Analizowane są formy reklamy oraz środki promocji, które wykorzystuje konkurencja do pozyskania odbiorców swojego produktu. Dzięki prowadzeniu omawianych badań, wyjaśniane są zależności przyczynowo-skutkowe danych sytuacji oraz prognozowanie. Badania powinny mieć cechy innowacyjności, aby łatwiej było wprowadzać zmiany w życie, poszukiwać nowych rozwiązań i szans na sukces. Warto zauważyć, iż podczas przeprowadzania badań, zbierane dane są w sposób usystematyzowany oraz obiektywny. Oznacza to, że owy proces jest zaplanowany i odpowiednio zorganizowany. Nie ma w nim miejsca na przypadek. Pojęcie rynku jest dynamiczne, dlatego zaleca się co pewien czas przeprowadzanie ponownych badań, w celu zaktualizowania danych. Bardzo ważne jest, aby profesjonalne firmy przeprowadzające badania stosowały się do ogólnie przyjętych zasad obiektywności. W tym celu wykorzystywane są metody naukowe, aby w odpowiedni sposób zgromadzić dane, a następnie je przeanalizować i zinterpretować.

Korzyści

Niewątpliwą korzyścią badań rynkowych jest możliwość zminimalizowania ryzyka, lecz także zweryfikowania cen produktów, popytu, skuteczności środków produkcyjnych, dystrybucji, skuteczności środków promocyjnych. Warto także dowiedzieć się jaka jest opinia nabywców na temat danego produktu.

Wśród metod i technik, za pomocą których warto przeprowadzić badania rynku wyróżniamy jakościowe (IDI, FGI, tajemniczy klient) oraz ilościowe (CAPI, PAPI, CAWI, CATI). Nie należy przy tym używać wszystkich możliwych, lecz ograniczyć się do jednej lub dwóch wybranych, aby pomóc sobie w badaniu, a nie utrudniać jego realizację. Jeśli całe badanie, począwszy na konceptualizacji a skończywszy na wnioskach i rekomendacjach, przeprowadzone będzie w rzetelny sposób, to otrzymane wyniki pomogą wprowadzić, bądź zmodyfikować produkt z sukcesem.