Opinia klientów pod lupą

W związku z dużą konkurencyjnością oraz zmiennością konsumentów warto przeprowadzać procesy, które będą nakierowane na zrozumienie zachowań i postaw odbiorców rynku. Do takich procesów badawczych zalicza się badania opinii klientów, które pozwalają na pozyskiwanie informacji w drodze wykorzystania różnorodnych metod wyposażonych w specjalistyczne narzędzia.

 

Klient zwraca uwagę na inne rzeczy

Skupiając się na zrozumieniu zachodzących przemian na rynku potrzebnym jest obserwowanie występujących zjawisk oraz szybkie reagowanie na wykryte zagrożenia. W ramach badań opinii klientów pozyskuje się informacje, które:

  • pozwolą usprawnić działanie;
  • sprawdzą skuteczność dotychczasowych działań;
  • wpłyną na zrozumienie swojej sytuacji.

W odniesieniu do pozyskanej wiedzy można konstruować plany rozwojowe oraz rozwijać dotychczasowe strategie marketingowe. Głos klienta pozwala na wydobycie najważniejszych kwestii, wykrycie dotąd niezauważonych spraw oraz pogłębienie posiadanej już wiedzy.

 

W taki sposób porozmawiasz z konsumentem

Wśród metod służących do zapoznania się z ocenami, potrzebami, motywacjami, przekonaniami, etc. wyróżnia się:

  • ankietyzację online;
  • wywiady telefoniczne;
  • wywiady telefoniczne CAWI;
  • Tajemniczego Klienta;
  • indywidualne wywiady pogłębione;
  • zogniskowane wywiady pogłębione.

Każda z tych metod ma swoje zalety, jak i wady. Mimo to każda z nich nadaje się do przeprowadzenia wartościowych procesów badawczych. A dzięki ich zastosowaniu możliwe staje się wydobywanie wiedzy z konsumentów.

 

Każdy proces jest wyjątkowy

W kwestii badania opinii klientów należy podkreślić, że różnorodność metod odpowiada złożoności przeprowadzanych procesów badawczych, które mogą:

  • odpowiadać na różne wymagania;
  • dotyczyć rozmaitych celów;
  • być powiązane z różnymi sprawami.

Metoda badawcze dobierana jest także z uwzględnieniem grupy, do której to badanie jest skierowane, a także z uwzględnieniem tematu badania. Narzędzie, które zostanie wykorzystanie w procesie badawczym musi w pełni odpowiadać charakterowi procesu badawczego.

 

Zrozumieć swoją sytuację na rynku

Podstawą przeprowadzenia efektywnego procesu badawczego jest zachowanie właściwej relacji między celem badania a zastosowanymi narzędziami oraz metodami. Realizacja badań opinii klientów związana jest z przeprowadzaniem działań nakierowanych na dalszy wzrost oraz podnoszenie kompetencji czy standardów. Poprzez zastosowanie właściwych metod pozyskana wiedza może służyć jako podstawa do tworzenia koncepcji dalszego rozwoju.