Dlaczego warto dbać o komfort ankietowanego?

Zastanawiając się na czym polega skuteczność sondaży można zauważyć, że osadza się ona na nie tylko na właściwe przeprowadzonym projektem badawczym, ale także na dobrym zrozumieniu kwestionariusza ankiety, a także zasad, które mu przyświecają. Pytania, które zostaną zawarte w badaniu nie mogą być przypadkowym zlepkiem. Po pierwsze muszą one zachować logiczność, a po drugie każde z nich musi być poprawnie sformułowane.

Znaczenie pytań jest bardzo ważne

Sondaże przeprowadza się w oparciu o kwestionariusz, który powinien po pierwsze zaciekawiać odbiorcę i być ułożony w taki sposób, aby był przejrzysty oraz pozwalał na weryfikację zaznaczanych odpowiedzi. Ważne jest, aby pamiętać, że pytania:

  • mogą być otwarte lub zamknięte;
  • mogą być stwierdzeniami;
  • powinny być jasne, jednoznaczne;
  • w treści powinno być tylko jedno pytanie;
  • nie powinny zawierać form przeczących.

Ankietowany chce wypaść jak najlepiej

Warto również sprawdzić wydźwięk pytań, gdyż założenia powinno się unikać takich pojęć, które mogłyby wzbudzić w ankietowanym pewnego rodzaju obciążenie. Należy mieć na uwadze, iż ankietowany pozostaje w sytuacji tego, który może zostać oceniony, a co za tym idzie:

  • jego odpowiedzi nie zawsze muszą być zgodne z prawdą;
  • może mieć potrzebę zadowolenia respondenta;
  • może chcieć zaspokoić inne wymagania.

Sytuacja badania to ogół wskazówek dla ankietera

Mając taki obraz sytuacji sondaże jawią się jaki specyficzny typ badań, w którym trzeba wykazać się dużą delikatnością w stosunku do ankietowanego. W szczególnie należy:

  • zadbać o komfortową sytuację;
  • wybrać odpowiednie miejsce;
  • być otwartym na to, co mówi ankietowany.

Innym ważnym punktem może być otwartość na  mowę ciała i rozumienie jej. Rzeczy te są w szczególności ważne, jeśli badanie odbywa się za w bezpośrednim kontakcie. Jednakże nawet w Internecie zauważa się wpływ społeczny i sytuacyjny. W tej sytuacji ma się na myśli między innymi konformizm na wzorce kulturowe.

To, co najważniejsze dla ankietowanego

Jak wskazują badania zadbanie o komfort ankietowanego może pozytywnie wpłynąć na otrzymane informacje w procesie badawczym. Po pierwsze osoba, która czuje się komfortowo będzie gotowa udzielić prawdziwych odpowiedzi, po drugie będzie otwarta także na wypowiadanie się w trudniejszych kwestiach. Mówiąc o komforcie ankietowanego ma się na myśli takie czynniki jak: miejsce odbywania się sondaży, czas, sytuację wokół, a także zadbanie o to, aby ankietowany miał poczucie anonimowości oraz poufności.