Cele badań marketingowych rynku ryb

Cele badań marketingowych rynku ryb

Konsumpcja ryb jest w Polsce zdecydowanie niższa, aniżeli w krajach śródziemnomorskich. Wcale nie oznacza to jednak, że konkurencja w branży jest niewielka i że producenci nie muszą walczyć o pozycję. Aby sprawdzić rynkowe szanse, niezbędne jest okresowe przeprowadzanie badań marketingowych rynku ryb, które dają odpowiedzi na szereg naprawdę ważnych pytań.

Jak duży jest rynek i jaki jest jego potencjał?

Jednym z najważniejszych pytań, które musi być zadane w każdej firmie jest to, jaka jest wielkość segmentu oraz jaki jest popyt na dane dobro. W przypadku przemysłu rybnego, odpowiedź można uzyskać również dzięki badaniu marketingowemu rynku ryb. Główną kwestią jest to, jak często spożywa się je w danym kraju, a także czy w porównaniu z minionymi latami tendencja ta jest wzrostowa, czy malejąca.

Jest to podstawowa informacja, by móc zbudować długoterminową strategię działania oraz przygotowywać odpowiednie produkty, adekwatne do potrzeb rynku.

Jakie komunikaty sprzedażowe kreować?

Badanie marketingowe rynku ryb to również szansa na sprawdzenie, jakie są motywy zakupowe klientów, czyli co sprawia, że sięgają oni po tego typu produkty. Dla producentów i dystrybutorów jest to ważna informacja, pozwala bowiem kreować komunikaty sprzedażowo-marketingowe dopasowane do tego typu oczekiwań.

W przypadku ryb klienci zazwyczaj doceniają kwestie zdrowotne, a w mniejszym stopniu ich smak. Wniosek z tego płynący może być taki, aby przygotowywać komunikaty marketingowe właśnie wokół kwestii zdrowotnych, które zazwyczaj motywują do zakupu ryb.

Kto najczęściej sięga po dany produkt?

Poprzez badanie marketingowe rynku ryb sprawdza się też, w jakiej grupie spożywa się ich najwięcej. Również ma to niebagatelny wpływ, zwłaszcza na kreowanie efektywnych przekazów marketingowych i docieranie z nimi tam, gdzie są potencjalni klienci.

Można to sprawdzić przede wszystkim dzięki metodzie CAWI, czyli ankiecie wspieranej internetowo. Realizacją zajmuje się w tym przypadku m.in. Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat® posiadające własną platformę o nazwie Badanie-Opinii.pl, z bazą ponad 150 tys. respondentów.

Jaka jest elastyczność cenowa klientów?

Kolejnym ważnym pytaniem, które można zadać w przypadku badania marketingowego rynku ryb jest to, ile za dany produkt byliby w stanie zapłacić potencjalni klienci. Jest to bardzo ważna kwestia, pozwala bowiem zbudować strategię cenową oraz oszacować możliwości pod tym względem.

Sprawdzenie tego aspektu jest ważne również wtedy, gdy dystrybutor opracowuje produkt rolnictwa ekologicznego, który oczywiście musi kosztować więcej, aniżeli tradycyjny. Pozwala to określić maksymalną cenę gwarantującą zyski, a jednocześnie akceptowalną dla potencjalnych klientów.

Badania marketingowe rynku ryb przeprowadza się jak widać w wielu różnych przypadkach. Na ich podstawie uzyskuje się szereg naprawdę użytecznych informacji na temat samego rynku oraz klientów, dlatego też stanowią one dla przedsiębiorstwa podstawę do opracowania planu działania zarówno na miesiące, jak i lata.