Dobra renoma szpitala

Każdy szpital chce posiadać dobrą renomę, być marką samą w sobie i otaczać się najlepszymi specjalistami z najnowocześniejszym sprzętem medycznym. Wszystko to jest możliwe, jeśli będzie kogo leczyć, a dokładniej rzecz ujmując, jeśli pacjenci będą chętnie wybierać właśnie tę placówkę. Aby się tak stało, trzeba poznać ich zdanie, oczekiwania, potrzeby. W tym celu przeprowadza się badania opinii pacjentów szpitala. Owe badania pacjentów dobrze jeśli przeprowadzi firma badawcza, która na co dzień działa w tej branży, lecz nie jest to konieczne. Można siłami pracowników przeprowadzić badania satysfakcji pacjentów i poznać opinię badanych, lecz trzeba stosować się do zasad badawczych. Rozpoczynając każde badanie opinii pacjentów trzeba przeanalizować, jakie obszary mają wejść do badania, co chce się osiągnąć, jakimi metodami itd. Badanie ankietowe pacjentów musi przebiegać według określonego schematu, aby można było uznać je za precyzyjne i rzetelnie przeprowadzone.

Sposób gromadzenia danych

Kolejny krok procesu konceptualizacji to określenie sposobu gromadzenia danych. Przy wyborze metody, warto mieć na uwadze respondentów jakich chce się badać. Jeśli ankietyzacja pacjentów obejmuje głównie osoby młode, to można wybrać bardziej nowoczesne metody, jak np. CAWI lub CAPI. Gdy ankietyzacja pacjentów skierowana jest na osoby starsze, wtedy lepiej zastosować tradycyjne metody papierowe PAPI. Wybór metody nie jest łatwy, lecz pula dostępnych metod ułatwia to zadanie. Do jakościowych zalicza się trzy najpopularniejsze, jak: zogniskowane wywiady grupowe (FGI), indywidualne wywiady pogłębione (IDI),  Tajemniczy klient (Mystery Client/Shopping). Natomiast do ilościowych – wspomniane wcześniej tradycyjne ankiety papierowe (PAPI), badania wspomagane komputerowo (CAPI), ankiety internetowe (CAWI) oraz badania telefoniczne (CATI). Zazwyczaj w ankietach pacjentów nie umieszcza się pytań intymnych czy sugerujących ze względu na swoją drażliwość. Późniejsza weryfikacja takich pytań jest utrudniona, a samo pytanie o delikatne kwestie jest nieco niedelikatne.

Kogo badać

Badacze-amatorzy często chcą zbadać wszystkich pacjentów, co niestety nie jest realnym założeniem. Wystarczy wybrać próbę od kilku do kilkunastu procent populacji, aby zachować trendy. Ważne jest stworzenie poprawnego kwestionariusza ankiety, aby móc z kolei otrzymać miarodajne wyniki. Przy czym nie należy tworzyć jednego narzędzia, które ma zbadać wszystkie aspekty szpitala i za pomocą, którego zbada się wszystkich jego pacjentów. Aby badanie było poprawne i dogłębnie przeanalizowane, warto zawęzić pole działania. Każda grupa chorych ma inne oczekiwania i na nich należy się skupić. Po zebraniu całego materiału, przechodzi się do kolejnego etapu, jakim jest analiza. Ostatnim punktem badania ankietowe opinii pacjentów jest otrzymanie wniosków, a następnie wprowadzenie ich w życie, aby zmienić na lepsze placówkę.