Zapewnienie firmie pozycji na rynku

Trudno znaleźć przedsiębiorcę, któremu nie zależy na jak najlepszej pozycji jego firmy na rynku. Do tego służą powstające standardowo w każdej firmie, która może sobie na to pozwolić działy marketingu, reklamy, public relations, sprzedaży. Prowadzi się inwestycje dotyczące logotypów, stron internetowych, kampanii reklamowych, ogólnie – marki i wizerunku firmy. Wszystko to w celu zdobycia i utrzymania pozycji, a po jej umocnieniu – zdobycia nowych rynków dla przedsiębiorstwa. W tym procesie bardzo pomocne mogą okazać się badania marketingowe, w tym badania rynku.

Z czego skorzystać

Jednym z narzędzi, z jakich można skorzystać będąc przedsiębiorcą, są badania rynku. Pomagają one budować pozycję firmy, jej strategię, wizerunek. To w oparciu o badania rynku pozyskuje się informacje dotyczące całej gamy zjawisk i procesów zachodzących na rynku (struktura rynku, działanie konkurencji, segmentacja, luki/nisze rynkowe, ryzyko, działanie popytu i podaży, kształtowanie się cen, rozpoznawalność firmy, wartość klienta, preferencje zakupowe, określanie grup docelowych, postrzeganie opakowań. Dzięki wiarygodnym i rzetelnym informacjom z tych dziedzin możliwe jest wzmocnienie pozycji firmy.

Jaka technika

Techniki i metody badawcze można podzielić na ilościowe i jakościowe. Ilościowe pozwalają na zbadanie dosyć znacznej nawet części populacji, np. 10% klientów firmy. Za to techniki jakościowe pozwalają na pogłębienie analizy. Ich wybór jest stosunkowo trudny, ponieważ nie można zniechęcić do siebie respondentów, np. na tej samej grupie przeprowadzając badania przy pomocy kilku technik. Ankiety i scenariusze nie mogą być też zbyt długie. Dlatego najlepiej połączyć maksymalnie trzy metody. Zawsze trzeba to też uzgodnić z przedstawicielami firmy, której zdecydujemy się zlecić badanie. W końcu to profesjonaliści.

Badanie segmentacji rynku i strategii marketingowej jako przykład badań rynku

Badania segmentacji rynku polegają na podziale rynku na podobne grupy uczestników, charakteryzujące ich uczestnictwo w rynku (np. grupa nabywców, grupa eksporterów, czy inne). Służy to jak najlepszemu opisowi rynku docelowego, na jaki chce się dostać firma zlecająca badanie. Należy określić i opisać nie tylko ten segment, w którym działa, ale i taki, na którym ma szansę działać.

Badanie strategii marketingowej służy natomiast usystematyzowaniu i skoordynowaniu działań promocyjnych firmy. Dzięki nim dużo łatwiej też „mierzyć siły na zamiary”, a więc w sposób jak najbardziej ekonomicznie efektywny finansować wybrane działania. Takie badanie składa się z audytu, analizy konkurencji, określania misji, określania celów firmy, analizy konsumenta, jego zachowań.

Zadbajmy więc o to, by badanie rynku, stało się standardem pracy marketingowej w naszej firmie. To na pewno się opłaci.